Het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) heeft de werkzaamheden van zorgverleners in de Nederlandse zorg de afgelopen jaren flink vereenvoudigd. In het ECD worden gegevens van alle cliënten die begeleid worden door zorgverleners van een bepaalde instelling, bijgehouden en bewaard. Dat gebeurt altijd in een beveiligde omgeving, met software die speciaal hiervoor gemaakt is. We spreken dan ook wel over speciale ECD-software. Er zijn een aantal aanbieders van ECD-software actief. De software moet voldoen aan een aantal standaarden wat betreft beveiliging. In de software kunnen begeleiders aantekeningen maken over cliënten, bijhouden hoeveel uren begeleiding er nog over zijn en uren declareren. Dat is met name handig voor budgetgebonden zorg, zoals het Persoonsgebonden Budget (PGB).

ECD en EPD

Het ECD is dus niet hetzelfde als een Elektronisch Patiënten Dossier. Hier worden medische gegevens in bijgehouden. Dit is van toepassing op een veel breder deel van de Nederlandse bevolking. Bij het ECD gaat het om zorg voor mensen in specifieke velden, voornamelijk in de Wmo, gehandicaptenzorg of in verpleeghuizen. Waar de huisarts bijvoorbeeld bij het EPD betrokken is, is dat bij het ECD niet het geval.

Wat zijn de voordelen van een ECD?

Er zit een groot aantal voordelen aan het ECD. Begeleiders kunnen gegevens over cliënten op één plek verzamelen en opslaan, zonder bang te hoeven zijn voor het verliezen van gegevens. Ook wordt de data niet gedeeld met derden die hier geen aanspraak op kunnen maken. Zorgverlengers kunnen met een ECD snel berichten uitwisselen en overdachten regelen. Als de ene zorgverlener klaar is met zijn of haar dienst, maakt hij of zij een korte aantekening over het verloop van de dienst. De volgende zorgverlener kan dit raadplegen. Daarnaast kunnen deze aantekeningen ook voor evaluaties en besprekingen op de lange termijn worden gebruikt. Het wordt zo bijzonder eenvoudig terug te kijken over een lange periode. Die optie maakt het mogelijk de zorg te verbeteren en verbanden te zien tussen bepaalde ontwikkelingen. Als een cliënt een plotselinge terugval heeft of ander gedrag gaat vertonen kunnen medewerkers het complete ECD inzien en zoeken naar een verklaring. Dat was voorheen een stuk lastiger.

Gebruik van ECD door zorgverleners

Zorgverleners kunnen het ECD raadplegen door middel van speciale software. Die wordt ingekocht door grote zorginstellingen. Zorgmedewerkers kunnen alleen op lokale computers toegang krijgen tot het ECD. Het is niet de bedoeling dat de gegevens elders worden ingezien. Medewerkers van zorginstellingen kunnen dus niet thuis aan de slag met deze gegevens.

Categorieën: Zorg

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *