Oplossing chronische pijnklachten

Wat is chronische pijn

Pijn is nooit prettig, maar chronische pijn is misschien nog wel het ergst. Pijn is een natuurlijk beschermingsmechanisme van je lichaam. Je lichaam geeft aan dat er iets niet klopt, dat er iets niet in orde is en dat dit herstelt moet worden. Wanneer je last hebt van acute pijn kun je de oorzaak meestal direct vaststellen. Je hebt een verwonding of je hebt een infectie opgelopen. Je wordt hiervoor behandeld, krijgt medicatie en een behandeling en de pijn gaat voorbij. Maar dit is helaas niet altijd het geval. Bij chronische pijnen blijft de pijn aanhouden en gaat deze niet van zelf weg. De pijn kan op den duur zelfs erger worden dan deze in het begin was. Chronische pijn is een pijn die niet meer van zelf overgaat. Een pijn die altijd wel aanwezig is, soms op de achtergrond, soms op de voorgrond. Hoe dan ook zal je de pijn altijd voelen en dit kan heel vervelend zijn. Chronische pijnen zijn pijnen die langer dan 3 maanden aanhouden. Op den duur is er geen enkele relatie meer tussen de pijn en je oorspronkelijke letsel. Chronische pijn kan bij iedereen weer anders zijn en daarom is de behandeling ook heel erg verschillend. Wat wel belangrijk is, is dat het probleem aangepakt zal worden en er gezocht wordt naar passende oplossingen voor chronische pijnklachten.

Behandeling van chronische pijnen

Chronische pijnen zullen misschien nooit meer helemaal overgaan, maar je kunt er wel mee leren omgaan. Je moet leren hoe je zelf invloed kunt uitoefenen op pijn zodat je beter kunt functioneren en de levenskwaliteit van je leven hoogt blijft. Soms zal je merken dat door het leren omgaan met je pijn er zelfs pijnvermindering zal ontstaan. Wat voorop staat is dat je leert de pijn te accepteren en je hier bewust van te worden. De volgende stappen dienen ook gevolgd te worden bij het behandelen van chronische pijn:

1. Leren omgaan met de pijn

Het is belangrijk dat je jouw eigen pijn begrijpt. Waardoor ontstaat je pijn en hoe heeft je pijn invloed op jouw leven. Je gaat werken aan een nieuw copingsmechanisme: het zoeken naar afleiding, gedachtegangen aanpassen etc. Acceptatie speelt hier in een grote rol. Wanneer je accepteert dat je pijn er is en zal zijn kun je hier beter mee omgaan.

2. Evenwicht in belasting en belastbaarheid

Wanneer je last hebt van chronische pijn is een goede balans en evenwicht extra belangrijk. Je werkt aan het opbouwen van een nieuwe structuur waarbij je de balans zoekt tussen over-en onderbelasting van je lichaam.

3. Lichaamsbewustwording en lichaamsontspanning

Chronische pijn kan een grote invloed zijn op je dagelijkse leven. Het is belangrijk dat je je bewust wordt van de pijn en van andere lichaamssignalen zodat je hierop in kunt spelen. Als je hier meer grip op krijgt zal je merken dat je pijn een factor wordt waar je veel beter mee kunt omgaan.

Categorieën: ICT

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *